túto národnú kultúrnu pamiatku pred katastrofou.
Tá cesta I. triedy č. 18 ( E 50 ) má mimoriadny strategický význam ( bottleneck ), lebo supluje diaľnicu a preto sa okolo Strečna dnes toľko cvičí.
Inak by si to, že sa to tam vážne rozpadáva, všimli možno až po funuse.
A ak by si to všimli včas, asi by to stálo nadľudské úsilie presvedčiť „ kompetentných “, že s tým treba niečo urgentne urobiť a že to bude stáť kopu neplánovaných, mimorozpočtových peňazí.
Viete si predstaviť, že by sa pri výstavbe diaľnic nekradlo ?
Že by si „ reštrukturalizační podnikatelia “ netransformovali cez virtuálne schránky ukradnutý pot živnostníkov do luxusu svojich palácov v Karibiku ?
Že by výstavbu najvýznamnejšieho diaľničného tunela neobjednal tento nepodarený štát u tunelárov, ktorí dovtedy nepostavili ani milimeter tunela a tunelárske práce im zabezpečujú tunelárski experti z juhu Európy externe ?
Že by cieľavedome nenaplánovali na R2 „ nadzemný tunel “ v podobe kilometrov zbytočných estakád, namiesto lacnejšieho povrchového riešenia ?
A že by teda to spojenie s Košicami bola skutočne už 7 rokov hotové ?
Potom by sa dnes na málo frekventovanú cestu lokálneho významu kľudne mohla zosypať polovica hradného brala ... .
Viem, čím drahšie postavíme diaľnice, tým viac vzrastie HDP !
A čím viac vzrastie HDP, tým viac nás môže zlepenec zadlžiť !
Ústavným zákonom zatiahnutá „ dlhová brzda “ stavia mantinel maximálnej výške verejného
dlhu v pomere k HDP.
Rast HDP teda umožňuje ďalšie zadlžovanie.
A len tie zákonom stanovené čísielka momentálne držia vzpierajúci sa, nenásytný zlepenec
na dlhovej uzde.
Keby sme sa teda mohli zadlžiť viac, mohli by sme postaviť ďalšie ( predražené „ frcky “ ) úseky diaľnice !
A ešte aj nakŕmime roduverné ovečky cez média á la Sputnik, že ekonomike sa úžasne darí, lebo rastie HDP !
A oni to zbaštia, lebo to tu takto fakt stále ešte funguje ... .
Dlhodobo decimované školstvo a miznúca stredná trieda sú garantom naivity a pasivity v národnom košiari.
( Profesor matiky sa naháňa za výpredajmi a akciovými banánmi v nemeckej obchodnej
sieti ... . )
Bez diaľnice neprídu investori !
Tak teda odbrzdime tú dlhovú brzdu !
Ale koľko je v tých „ odľahlých častiach “ našej prenádhernej vlasti miest, mestečiek a dedín, ktoré, keď bude hotová tá spásonosná diaľnica, budú schopné zásobovať hladných investorov zdravou, motivovanou, nenáročnou a kvalifikovanou pracovnou silou, ochotnou sa načas dostaviť k „ cvakačkám “ do montážnych dielní ?
Výskumný ústav žilinský, dajte mapu, na ktorej vyznačíte body v blízkosti budúcej diaľnice, v ktorých sa v kontexte vyššie uvedeného naozaj oplatí kapitalistovi postaviť montážne krabice... .
Len aby tá diaľnica potom neplnila primárne funkciu obsluhy migrácie miestnych, z odľahlých častí dedovizne, napríklad za chrumkavejším krajcom chleba v skutočnom „ jadre EÚ “.
Ale aj to by malo svoj význam.
Aspoň by sa tam dopravili bezpečnejšie a rýchlejšie... .
PS
Pokiaľ nebude mať Branisko 2 rúry, diaľnica do Bratislavy ( z Košíc ) nebude nikdy komplet hotová !